Thursday, November 1, 2007

لن أعود إليها

من الأول نتفق يا شباب
أن الشعر .. موهبه + دراسه + تجربه
أما الموهبه .. أدينا بنعمل محاولات .. يعني تحكموا على الحته دي أكثر
أما الدراسه .. طبعا لا توجد
أما التجربه .. فأستمدها من كل من حولي
وأنتم عارفين طبعا إن الفنون جنون والحاجات دي يعني
إيه لازمه الكلام ده كله
عايزاكوا ما تتخضوش
يعني مرة ستجدوني أتكلم على لسان فتاه
ومرة على لسان رجل
عادي يعني ..أنتم فاهمين طبعا
ندخل في الموضوع بقى
مالي أعود إليها .... ؟




بعد سنوات الفراق تذكرتني برساله
حملتها من الأشواق ما حملت
تذكرت وراحت تذكرني
بذكريات وحكايات منها تبرأت
وما احترت في رسالتها.. التي أرسلت
ما احترت إلا في قلبي..
ومشاعر بعد موت قد حييت
وتساءلت
ما تلك الرجفه في نفسي ..
وكيف لعيني ان دمعت
وتعجبت
مالى أعود لصفحات طويتها منذ أعوام مضت ؟
مالي أعود لأيام
لعمق الأرض اخذتني
ورفعتني للسماء وعلت
مالي ودنيا تحرق من بها
ولا ينجو منها من أعتقت
مالي أعود إليها ... ؟
أيعشق القلب آلامه .. أيعشق من عذبت ؟
هذه رسائل في الهوى كتبت وبيدي تمزقت
مالي أعود ألملمها .. وأقرأ .. وأقرأ ما دونت
حتى اشيائي ... كلها علي تمردت
فهذه ريشتي ترسمها بالرغم عني
وقد تمايلت وتبسمت ...
وهاهو قلمي يذكرها في أشعار
عنها تكلمت وتكلمت ....
كل أشيائي معها تحالفت ....
الكل عاد إليها
وبقيت مع قلبي .. أسأله ويسألني
هل تعود إليها .... ؟




11 comments:

الباحث عن الحقيقة said...

انا اول تعليق
كفاية كده المفروض ماقلش حاجة واخد الجايزه على طول
طلعت الاول
القصيدة
احساس يتدفق ممتلئ بالرهبة والخوف والحنين
والامل ايضا
اذ اننا نلحظ انه رغم التجربة المريرة إلا ان الامل لم يغادر القلب
تعبر عنه القصيدة بلملة ما تمزق وهذا ليس حنينا للماضى بقدر ما هو ثقة فى الامل البسيط انه سيأتى بحب افضل وانه رغم التجربة الماضية لم نفقد ثقتنا الكاملة فى وجود الحب على ظهر الارض
وان حد فهم منى حاجه ابقى يقابلنى

Salwa said...

مبروك حصولك على أول تعليق

سعيده بتواجدك
وتعليقك
وتحليلك

بس أنا مفهمتش حاجه

عموما

الأمل موجود في الله فقط

ra7eel said...

الذكريات
اين المفر لنا منها؟
فمهما يمر من الوقت
اصبحت جزءا منا
لا مفر
كلمات رائعه واحساس
جميل
احسسته بشده
خالص تحياتى لكى

Salwa said...

عزيزتي رحيل

مرورك أجمل

وكلماتك أعتز بها جدا

سعيده بمرورك

تحيااااااااتي

Soooo said...

أيعشق القلب آلامه .. أيعشق من عذبت ؟
زي ما الفنون جنون
الحب عذاب


مش عارف ليه نفسي احس بالعذاب ده .. لكن كل ما اجي احاول اقول لا ياعم .. خليك مجنون اريح


بس تصدقي .. سوري يعني .. اندمجت مع كلامك والله وافتكرتك واحد بجد
انت مين ياعم ؟؟
وفين سلوى ؟؟؟
اطلع من دول يا حسن يا كرع

وش واحد ماسك نبوت في ايد وخنجر في الايد التانيه ومعلق دبابه على ضهره


سلامووووووز

L.G. said...

اللي يحب عمره ما ينسى حتى لو حب تاني حتى لو بعد لكن صعب ينسى
مالي أعود لصفحات طويتها؟
حنين لحالة الحب لأن من يحب لا يتنفس ثانية الا إذا أحب فهو حي ولكن ليس على قيد الحياة كما قال مدون بيتنا القديم
هل تعود ..؟
اذا كان السبب الذي جعلك ترحل مازال قائم فلا تعود
إذا وجدت الشخص مازال من عرفت قبلا ولم يتغير فعد ولو أني أعتقد أنك إذا رحلت يوما من مكان لن تعود له مثل قطرة ماء في النيل لا تعود لمكان مرت به أبدا

Salwa said...

Soooo
إطلع من دول يا عم سوووو
دي مدونتك شاكيه لمدونات الأرض

ومع ذلك هنصدقك
وما فيش أحلي من الجنون
بلا وجع قلب
وعلى رأي المثل اللي لسه مألفاه الوقت
محلاها عشت المجانين
خالين القلب مرتاحين
واللي يقولوا علينا مساكين
دي حلاوة روح يا حلوين
بس خلاص

وأنا سعيده إنك اندمجت مع الكلام ومن غير سوري ولا حاجه
كويس إني قدرت أوصل الفكرة

وبعدين إيه حسن كرع ده
ماليش دعوة أنا عايزه أكون حوااش

سعيده بمرورك أخي الكريم
ودوما تنير مدونتي بتعليقاتك

تحيااااتي

Salwa said...

L.G

أنك إذا رحلت يوما من مكان لن تعود له مثل قطرة ماء في النيل لا تعود لمكان مرت به أبدا

جمله جميله جدا جدا
سعيده بتواجدك عزيزتي
دايما منورة المدونه

دمتي في حفظ الله

klmat said...

الله الله ياسوسو
جميله جدا
احساس عالى جدا
اما عن الموهبه
موهبه جديره بالأهتمام
اتمنى ان تستمرى
لنستمتع لشعرك
الراقى والرائع
تحياتى لك

Salwa said...

klmat

إيه يا كوكو التشجيع ده
تسلمي لي

وسعيدة بتواجدك دايما

تحياااااااااتي

Anonymous said...

福~
「朵
語‧,最一件事,就。好,你西...............................................................................................................................-...相互
來到你身邊,以你曾經希望的方式回應你,許下,只是讓它發生,放下,才是讓它實現,你的心願使你懂得不能執著的奧秘