Saturday, May 21, 2011

مقتطفات فيسبوكيه

لماذا أشعر أنك حزين
وأن خلف تلك الابتسامه أنين
أريد أن أعرف
ووددت لو سألت النجوم والعرافين
ولكن حتى لو صدقوا فهم كاذبين

*******************************

في أحزان ببساطه ممكن تحكيها
وأحزان عمرك ما تتكلم فيها
وأحزان تفتكرها وبابتسامه تداريها
وأحزان دموعك هي اللي ترويها
وفي أحزان عن الناس تخبيها
...و سبحانه وحده هو اللي عالم بها
*****************************


أحلى من في البشر
إنسان صادق
لا يبدى غير ما يخفيه
تجده وقت العثرات
دون أن تناديه
...إذا وجدته .. لا تتركه
فلا إنسان يضاهيه

******************************

 أشعر بضعف يملأ نفسي
وطريقي لازال خطير
فدعني أتشبث بيديك قليلا
فما عدت أقوى على المسير
ما عدت أقوى على المسير

****************************

القلوب أصناف كتير
فيها الفقير بالمحبه
وفيها الامير
و اللي أسير هواه
و اللي هواه له اسير
...ومنها اللي طيب
واللي بالخير كبير
ومنها اللي قاسي
واللي من جواه حقير
وفيها المشكل
واللي الكدب فيه غالب
وفيها الصادق
اللي ما يعرف غير الخير

*****************************

لا تتسرع في الحكم على الآخر وتسئ الظن به
فقط
إلتزم الصمت .. حتى يتكلم
لتري أفعاله بعين قلبك
ووقتها على رأي المثل ( إعرف صاحبك واتركه ... بس خلاص:)

******************************

كل شئ بقدر
فلما الحزن؟
لما الندم؟
لما الكدر؟؟

**********************

قلبي كتير رحال .. محتار في الدنيا
حمله كحمل جبال .. ما بيهدى ولا ثانيه
ساعات احسه بعيد.. و كأنه مش فيا
...وساعات احسه هنا .. جوايا ..حواليا
وساعات حزين وساعات مبسوط
...وساعات اعيش به وساعات يعيش بيا
لكنه مطمن ..
وربه ما هينساه ولا ثانيه

سلوى
مما كتبت ع الفيس بوك

17 comments:

دعاء العطار said...

جميله جداً ياسلوى المقتطفات

كل واحده فيهم بتعبر عن معانى عميقه فى النفس البشريه

كل واحده فيهم حاله بنعشها او مرينا بيها

سلمت يداك :) :)

لورنس العرب said...

طيب يبقي ضيفيني على الفيس بوك عشان اشوف الكلام ده اول بأول
moataz_farouk@hotmail.com

سلوى said...

تسلمى دودو
انت الاجمل
وما تكتبيه اجمل
خصوصا القصص ذات النهايات الحزينه @@@

سلوى said...

تمت الاضافه لورنس

وهضيفك كمان في جروب المدونين

تحياتى

أبو حسام الدين said...

جميلة.. أتابع عن كتب

الطائر الحزين said...

هكذا حالنا مع الدنيا


كيف حال حضرتك؟

سلوى said...

ابو حسام
شئ يسعدنى متابعتك
بارك الله فيك

سلوى said...

الطائر السعيد
حفظك الله ورضى عنك وارضاك
انا بخير الحمد لله

يارب تكون بخير وكل الاسرة

على فكرة انا ماعرفتش اعلق في مدونتك :(

RAZI EL HAWARY said...

كل سنة وانتى وكل الاسرة بخير
كل سنة وانتى طيبة

عمرو يسرى said...

رائعه

سلوى said...

كل سنه وانت طيب رازى وبخير وسعاده وكل اسرتك يارب

سلوى said...

أشكرك عمرو
عيد سعيد

ebn roshd 777 said...

كلمات رائعه بحق
وياريت حضرتك تظهري الأميل لأتمكن من اضافتك
وهذا هو اميلي الخاص بالفيس
Sop777a@hotmail.com

مروه مر العمراوى said...

شركة رش مبيدات جنوب الرياض

شركة رش مبيدات غرب الرياض

شركة مكافحة حشرات شمال الرياض

شركة مكافحة حشرات جنوب الرياض

شركة رش مبيدات شمال الرياض

شركة مكافحة حشرات غرب الرياض

شركة مكافحة الثعابين بالرياض

شركة رش دفان بالرياض

شركة رش دفان بالخرج

شركة رش مبيدات بالخرج

شركة مكافحة حشرات بالخرج

شركة مكافحة النمل الابيض بالخرج

مروه مر العمراوى said...

شركة تنظيف منازل بالجبيل

شركة تنظيف وجهات زجاج بالجبيل

شركة تنظيف بيارات بالجبيل

شركة مكافحة النمل الابيض بالجبيل

شركة جلى بلاط بالجبيل

شركة عزل اسطح بالجبيل

شركة عزل خزانات بالجبيل

شركة تنظيف بيوت بالجبيل

شركة تنظيف مسابح بالجبيل

شركة تسليك مجارى بالجبيل

شركة تنظيف مجالس بالجبيل

شركة تنظيف موكيت بالجبيل

مروه مر العمراوى said...

شركة نظافة بالجبيل

شركة نقل عفش بالجبيل

شركة تنظيف شقق بالجبيل

شركة رش مبيدات بالجبيل

شركة تنظيف خزانات بالجبيل

شركة كشف تسربات المياه بالجبيل

شركة تنظيف بالجبيل

مروه مر العمراوى said...

شركة تنظيف وجهات زجاج بالخبر

شركة تنظيف سجاد بالخبر

شركة تنظيف بيارات بالخبر

شركة تنظيف كنب بالخبر

شركة مكافحة النمل الابيض بالخبر

شركة جلى بلاط بالخبر

شركة عزل اسطح بالخبر

شركة عزل خزانات بالخبر

شركة تنظيف بيوت بالخبر

شركة تنظيف مسابح بالخبر

شركة تسليك مجارى بالخبر

شركة تنظيف مجالس بالخبر